Wednesday, June 15, 2011

ASAP

ASAP bukanlah akronim untuk as soon as possible tapi merupakan suatu kempen atau pergerakan untuk memberi kesedaran kepada orang ramai terutamanya golongan muda tentang bahaya rokok. Aku terbaca tentang ASAP ni dalam surat khabar.

Dengan berbekalkan modal sebanyak rm130,000 daripada dana belia 1Malaysia, sebuah filem pendek bertajuk CINTA AKHIR telah dihasilkan dan di bintangi oleh pelakon tak asing lagi iaitu Liyana Jasmay dan Pierre Andre.


Bagi aku, jalan cerita filem ni interesting jugak lah. Dan juga seperti filem-filem pendek yang lain, pengakhiran cerita dia agak mengecewakan dan tidak sempurna di mana penonton sendiri yang kena fikir pengakhiran yang bagaimana mereka mahukan.

Tetapi secara jujurnya, aku berani jamin yang mesej filem ini tak akan sampai ke golongan sasaran pengarah iaitu golongan remaja. Sebab apa, golongan remaja susah nak relate kan diri diorang dengan isi dan kandungan filem ni.

Mungkin apa yang diorang dapat relate kan ialah suatu perkara yang negatif pula seperti di bawah ini berbanding mesej positif yang ingin disampaikan.

"Macam best jer liyana Jasmay tu hisap rokok".
"Aku pun nak try lah".
"Mesti ada budak laki yang nak ngorat aku nanti".

Sebenarnya, cara paling senang untuk tekel hati anak-anak muda remaja ialah buat semuanya seperti nampak cool di mata diorang. Caranya ialah dengan menjadikan tidak merokok itu suatu perbuatan yang sangat lah cool nya.

Bagi remaja, budaya yang wujud sekarang ini ialah anda akan kelihatan sangat cool jika anda merokok. Percaya atau tidak inilah realiti dan kebenarannya.

Mungkin boleh di upah Zizan raja lawak atau Noh Hujan atau Liyana Jasmay atau sesiapa sahaja yang agak cool dan mempunyai daya pengaruh yang tinggi kepada remaja untuk berlakon dalam sebuah iklan di mana mereka ini mempromosi kan diri mereka bukan perokok. Dan iklan ini di siarkan setiap hari semasa rancangan yang remaja suka sangat tengok seperti...err apa ye? showdown kot?

Secara subliminal nya, pasti akan tertembus dan tertanam dalam sanubari dan otak mereka yang merokok ini tidak lah cool sebenarnya dan tidak akan cuba untuk merokok. Bagi yang sudah merokok pasti akan cuba untuk berhenti dan berkata

"Saya cool sebab saya tak merokok..macam Noh hujan"











0 comments:

Post a Comment