Sunday, June 19, 2011

Kasih ayah

Bapa aku juga seorang perokok tegar. Malah lebih heavy daripada aku. Satu hari dia hisap 2 kotak rokok bersamaan dengan 40 batang rokok. Ironinya, dia dah berhenti merokok selama hampir 20 tahun atas alasan tidak mahu anak-anak nanti ikut merokok.Tapi akhirnya aku dan adik aku terjebak jugak.

Sayang sekali dia mula kembali merokok 2 tahun yang lepas. Aku agak terkejut apabila mengetahui akan perkara ni. Alasan yang diberikan adalah dia sering sakit kepala atau migrain sejak dia berhenti merokok dulu. Jadi aku pun bertanya lagi, selepas merokok kembali ni adakah sakit kepalanya hilang? Sudah tentu jawapannya tidak malahan bertambah pulak sakit yang lain.

Sebagai anak, aku hanya mampu menasihati dia dan berdoa semoga penyakitnya itu hilang. Sekarang giliran aku pulak cakap dekat dia yang aku berhenti merokok sebab aku pun tak nak dia merokok jugak.

"Because why dad? Because i love u so much daddy." ...tapi part ni aku cakap dalam hati je lah..biasalah anak jantan, lelaki gasar tapi dalam hati still ada taman..

Selamat hari bapa.

1 comments:

Mimie Cikonett :) said...

my father pun dah berhenti merokok, but last two years dia merokok balik T__T

Post a Comment